انواع طناب ورزشی |طول استاندارد، اندازه و بهترین طناب ورزشی

در این مقاله از اسپرت مگ در مورد انواع طناب ورزشی، بهترین نوع طناب ورزشی، طول استاندارد طناب ورزشی و اینکه اندازه طناب باید چقدر باشد، صحبت میکنیم و امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را داشته باشید.

آیا می خواهید بفهمید کدام یک از انواع طناب ورزشی برای شما مناسب است؟ طناب زدن تمرینی است که بسیار دست کم گرفته شده است.این ورزش یک تمرین قلبی عروقی عالی را فراهم می کند و شما را قادر می سازد تا گروه های عضلانی خاصی را در طول مسیر، هدف قرار دهید. برای ورزش کردن، تنها چیزی که نیاز دارید یک وسیله است. تنها با یک طناب ورزشی، می توانید طیف وسیعی از تمرینات و روتین های ورزشی را انجام دهید.

طناب زدن به طور فزاینده ای محبوب می شود زیرا مردم به دنبال تمرین هایی برای انجام در خانه هستند. شما مجبور نیستید تجهیزات گران قیمت زیادی بخرید یا روی آموزش های گسترده سرمایه گذاری کنید. یک طناب ورزشی را انتخاب کنید، یک آموزش YouTube را دنبال کنید و شروع به پریدن کنید تا کالری بسوزانید! به خواندن ادامه دهید تا در مورد انواع طناب ورزشی بیشتر بدانید، از جمله اینکه کدام طناب برای شما مناسب است.

انواع طناب ورزشی چیست

اگر تجربه شما با طناب‌های پرش به اندازه کافی باشد، ممکن است از خود بپرسید که آیا اصلاً انواع مختلفی از طناب‌های ورزشی وجود دارد یا خیر. آیا همه آنها یکسان نیستند؟ شاید تعجب کنید که امروزه انواع زیادی از طناب‌های ورزشی در دسترس هستند، و هنگام خرید طناب برای اولین بار به راحتی می‌توانید کلافه شوید.

به گفته انجمن طناب زنی بریتانیا، علاوه بر طول، نوع طناب پرشی که استفاده می کنید بر میزان و سرعت پرش شما تأثیر می گذارد. مدارس عموماً دانش آموزان را به طناب های سرعتی و طناب های مهره دار مجهز می کنند. همانطور که از نام آن پیداست، طناب های سرعتی به شما امکان می دهند سریع تر پرش را انجام دهید.

طناب های چرمی که اغلب توسط بوکسورها استفاده می شود، دومین نوع طناب های سریع هستند اما در سرعت های بالا نیش می زنند(با پا برخورد میکنند). برای اجرای اکثر تکنیک ها میتوانید از یک طناب مهره دار استفاده کنید، زیرا سبک است و شکل خود را به خوبی حفظ می کند. طناب های ورزشی وزنه دار به تمرینات شدیدتر کمک می کنند.

آیا به دسته های بلند یا کوتاه نیاز دارید؟ طناب پرش شما چقدر باید باشد؟ طناب پرش وزنه دار چه می کند؟ اینها همه سوالات رایجی هستند که جامپرهای مبتدی می پرسند. انواع مختلف طناب های پرش برای شما در زیر ذکر شده است.

برای بزرگسالان، سه نوع اصلی طناب ورزشی وجود دارد. با اینکه که متریال دقیق طناب ها ممکن است از هم متفاوت باشد، طناب های ورزشی سرعتی، طناب های ورزشی مهره دار و طناب های ورزشی وزنه دار رایج ترین دسته ها هستند. هر نوع طناب ورزشی مزایای خاصی را برای تمرین شما ارائه می دهد و می تواند به دلایل مختلف استفاده شود.

انواع طناب ورزشی
انواع طناب ورزشی

1-طناب های ورزشی سرعتی

طناب های ورزشی سرعتی برای مبتدیان خوب است. طناب های سبک وزن بادوام و آسان برای استفاده هستند، بنابراین می توانید مهارت ها و تکنیک های اولیه خود را تمرین کنید. این نوع طناب ورزشی رایج ترین است و حتی توسط پرشکاران پیشرفته ترجیح داده می شود. می‌توانید این طناب را میتوانید همراه خود به باشگاه ببرید، بنابراین همیشه می‌توانید یک تمرین هوازی شدید داشته باشید.

با طناب ورزشی سرعتی می توانید روی چابکی کار کنید. این یک گزینه عالی برای تمرین پا، ایجاد استقامت و سرعت بخشیدن به مهارت های طناب زنی شما است. به دنبال طناب های ورزشی باشید که از مواد با کیفیت ساخته شده اند تا مطمئن شوید که بادوام هستند و به راحتی گره نمی خورند.

در زیر برخی از تمریناتی که طناب ورزشی سرعتی برای آنها مناسب است آورده شده است:

  • پرش پایه
  • پرش جانبی
  • پرش متناوب با طناب
  • پرش جانبی متناوب
  • پرش متناوب با زانوهای بلند
  • پریدن با یک سر

انواع طناب ورزشی

2-طناب های ورزشی مهره دار

در حالی که مبتدیان مطمئناً در صورت تمایل می توانند از طناب های پرش مهره دار استفاده کنند، این نوع طناب ها معمولاً برای پرش های ریتمیک و مسابقات استفاده می شوند. طناب‌های پرش مهره‌دار، وقتی مهره‌ها در بین پرش‌ها به زمین برخورد می‌کنند، صدایی تند ایجاد می‌کنند. آنها معمولاً یک طناب نایلونی پوشیده شده با مهره هستند. طناب های پرش مهره دار سنگین نیستند، زیرا مهره ها نسبتا سبک هستند. با این حال، در مقایسه با طناب ورزشی سرعتی، این طناب ها وزن بیشتری دارند. می توانید از طناب پرش مهره دار در داخل یا خارج از منزل استفاده کنید.

در اینجا برخی از تمریناتی که طناب های ورزشی مهره دار برای آنها خوب است آورده شده است:

  • پرش اساسی
  • پرش ریتمیک

3-طناب های ورزشی وزنه دار

اگر می خواهید تمرینات خود را تشدید کنید، طناب ورزشی وزنه دار راه حل خوبی است. شما می توانید با استفاده از طناب ورزشی وزنه دار، عضلات بازوهای خود را هدف قرار دهید. با اضافه کردن وزن اضافی، باید انرژی بیشتری برای تکمیل مهارت های طناب زدن مصرف کنید. هنگام چرخاندن طناب ورزشی مقاومت بیشتری وجود دارد. شما می توانید طناب های ورزشی وزنه دار را در طیف وسیعی از وزنه ها برای رفع نیازهای خود پیدا کنید.

ورزشکاران با تجربه‌تر، طناب‌های پرش وزنی را برای تشدید تمرین خود ترجیح می‌دهند. مبتدیان ممکن است بخواهند با یک طناب وزنه دار تمرین کنند تا بتوانند بر طناب زنی تسلط پیدا کنند. با یک طناب پرش وزنه دار، چرخش شما کندتر است و زمان بیشتری برای تمرکز دارید.

در زیر برخی از تمریناتی که طناب های پرش وزنه دار برای آنها مناسب است آورده شده است:

  • Single unders
  • Push-ups
  • High knew w/ jump rope
  • Squat step-ups
  • Burpee lateral jumps
  • V up tuck combo

بیشتر بخوانید: تولیدی طناب ورزشی | خرید طناب ورزشی عمده از تولیدی های ایرانی

انواع طناب ورزشی

بهترین طناب ورزشی

برای مبتدیان، طناب ورزشی سرعتی همیشه یک ایده عالی است. شما می توانید شروع به یادگیری مهارت ها و تکنیک های اولیه طناب ورزشی کنید و طناب زدن زا یاد بگیرید. هنگامی که آماده شدید تمرین خود را افزایش دهید، سرعت خود را افزایش دهید یا حرکات پیشرفته تری را تمرین کنید. افراد مبتدی می توانند از طناب های مهره دار استفاده کنند، این طناب ها برای کودکان یا تمرینات و مسابقات پرش موزون بهترین هستند.

جامپرهای حرفه ای که به دنبال چالش هستند ممکن است طناب پرش وزنه دار را ترجیح دهند. بنابراین، اضافه کردن وزن، شدت پرش های شما را افزایش می دهد و گروه های عضلانی خاصی را هدف قرار می دهد. اگر متوجه شدید که با زمان پرش های خود مشکل دارید، یک طناب وزنه دار شما را مجبور می کند سرعت خود را کم کنید و فرم و تکنیک مناسب را تمرین نمایید.

تجهیزات ورزشی کمی وجود دارند که ارزش بهتری نسبت به طناب ورزشی دارند. یک تمرین هوازی عالی، مانند طناب زدن کالری معادل دویدن می سوزاند، این در حالی است که اکثر افراد می توانند انجام دهند. بعلاوه، طناب‌ها افزودنی‌های ارزان‌قیمتی به یک باشگاه ورزشی خانگی هستند و به راحتی در یک کیف ورزشی نگهداری می‌شوند.

پس از تحقیق، اندازه‌گیری، بررسی و استفاده از طناب‌های مختلف ورزشی، مطمئن شدیم که طناب ورزشی XYLsports – با چرخش نرم، دسته‌های راحت، دوام فوق‌العاده و قیمت مناسب – بهترین طناب برای اکثر مردم است.

بیشتر بخوانید:انواع دستکش بدنسازی

بهترین طناب ورزشی:طناب ورزشی XYLsports
بهترین طناب ورزشی:طناب ورزشی XYLsports

طول استاندارد طناب ورزشی

با یکی از ارزان‌ترین تجهیزات ورزشی، می‌توانید یک تمرین کاردیو عالی داشته باشید و قدرت و تعادل را با هم ایجاد کنید.طناب زدن همچنین به افزایش کنترل بدن و هماهنگی دست و پا کمک می کند. به گفته شورای آمریکایی ورزش (ACE) حتی می تواند عملکرد عصبی شما را بهبود بخشد. از آنجایی که باید بین مچ، مغز و پاهای شما ارتباط برقرار شود، سیستم عصبی شما نیز در حال تمرین است.

برای ثابت نگه داشتن سرعت، حداکثر استفاده از تمرین و جلوگیری از افتادن روی صورت خود، به طناب ورزشی با طول استاندارد نیاز دارید.

قد خود را اندازه گیری کنید

نکته:طول صحیح طناب ورزشی به قد شما بستگی دارد. برای اندازه گیری، روی وسط طناب ورزشی بایستید و هر دو سر را به سمت بالا بکشید. به گفته ACE، باید دسته های طناب به سینه شما برسد.

اگر طناب از قفسه سینه شما کوتاه تر شود، طناب هنگام پریدن در زیر پای شما به زمین برخورد نمی کند. اما اگر طناب زیاد از قفسه سینه شما بالا بیاید، ممکن است در طول مسیر زیاد گیر کند و طناب ممکن است در حین پریدن گره بخورد.

می‌توانید طول طناب ورزشی را تنظیم کنید، اما خرید طناب مناسب برای قد شما آسان‌تر است. حتی اگر می دانید قدتان چقدر است، با یک متر دوبار بررسی کنید.

جدول اندازه طناب نسبت به قد

در حالی که نحوه پرش شما می تواند طول طناب مورد نیاز را تحت تاثیر قرار دهد، به طور کلی، می توانید یک جدول کلی را دنبال کنید تا طول طناب ورزشی صحیح را برای قد خود تعیین نمایید.

قد ورزشکاراندازه طناب نسبت به قد
کوتاه تر از 150 سانتی متر210 سانتی متر یا کمتر
از 150 تا 160 سانتیمتر240 سانتی متر
165 تا 175 سانتیمتر270 سانتی متر
180 تا 200 سانتی متر300 سانتی متر
بیشتر از 200 سانتی متربیشتر از 300 سانتی متر

اندازه طناب ورزشی برای طناب داچ دوبل

برای بازی گروهی با دو طناب گردان، به یک طناب بلند یا دو طناب بلند با طول مساوی برای پرش دابل داچ نیاز دارید.

  • طناب بلند استاندارد برای یک جامپر 12 فوت است.
  • برای حداکثر دو جامپر، از یک طناب 14 فوتی استفاده کنید.
  • برای حداکثر سه جامپر، به یک طناب 16 فوتی نیاز دارید.
  • یک طناب 20 فوتی تا چهار جهنده جا می شود.
  • برای بیش از چهار پرش، به یک طناب حداقل 24 فوتی نیاز دارید.
  • طول طناب های بلند به 36 فوت می رسد.

فنر وسط طناب برای چیست

برخی طناب های با کیفیت در وسط دارای فنر هستند که ممکن است برای شما هم سوال ایجاد شده باشد که این فنر در وسط طناب برای چیست و به چه دردی میخورد؟

این فنر در وسط انواع طناب ورزشی کاربرد های مهمی دارد:

  • استهلاک طناب های معمولی در طول زمان بیشتر شده و تمرین زیاد با طناب باعث زخمی شدن و از بین رفتن طناب ورزشی میشود.این فنر مانند محافظی عمل کرده و به کاهش استهلاک طناب ورزشی هنگام برخورد با زمین کمک می‌کند.
  • فنر وسط این طناب ها هنگام برخورد با زمین جهشی ایجاد میکند که میتواند سرعت چرخش طناب را افزایش دهد و به سبک تمرینی شما کمک نماید.البته اگر به دنبال حرکت سرعتی مناسب باشید.
  • فنر وسط طناب ورزشی امکان انجام سبک های تمرینی متفاوت و جدید با طناب ورزشی را ایجاد میکند.

فنر وسط طناب برای چیست

طناب زدن برای چه سنی مناسب است

طناب زدن ورزشی است که نیاز به پرش مداوم اما کم ارتفاع دارد.مفاصل انسان با بالا رفتن سن خاصیت ترمیم پذیری خود را از دست می‌دهد و آسیب پذیر‌ تر میشود.به‌همین دلیل طناب زدن برای افراد با سن بالاتر از ۴۰ سال ممکن است خطرناک باشد چون فشار لحظه ای و مداوم به زانو ها و مچ پا وارد می‌کند.این فشار ممکن است باعث زانو درد و درد پا یا غیره شود.

پس اگر سنتان از 40 سال گذشته باشد بهتر است ورزش دیگری را مانند پیاده روی جایگزین طناب زدن کنید.اما برای افراد با سن پایین، طناب زدن می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. طناب زنی چابکی فرد را افزایش میدهد، قدرت قلبی و عروقی را بهبود می‌دهد، سیستم تنفسی فرد را بهتر می‌کند و باعث پیشرفت سریعتر ورزشکار در رشته های ورزشی خاصی می‌شود.

طناب زدن برای چه سنی مناسب است
طناب زدن برای چه سنی مناسب است

بهترین طناب برای بوکس

طناب زدن برای بوکس از ملزومات آن است.اگر ورزش بوکس را دنبال می‌کنید حتما میدانید که طناب زدن باعث افزایش سرعت عکس العمل و چابکی در ورزش بوکس میشود و شما میتوانید با طناب ورزشی مناسب در این رشته ورزشی بهتر بدرخشید.

نوع طناب زدن بوکسور ها باید سرعتی باشد بنابراین نیاز به طنابی دارند که راحت بچرخد و سریع حرکت کند.برای این منظور بهتر است از طناب های سنگین و نازک استفاده شود تا ورزشکار قدرت افزایش سرعت داشته باشد و به اهداف تمرینی خود دست یابد.

طناب زنی با بوکس مترادف است و ورزشکاران بزرگ و برجسته رشته بوکس مانند محمد علی کلی ، سوگار ، ری لونارد ، روبرت دوران ، اوسکاردل هویا ، مایک تسیون و قهرمانان دیگر از تمرین طناب زنی به عنوان برنامه اصلی خود استفاده می کرده اند .

تمرین طناب زنی در ورزش بوکس باید به گونه ای باشد که انرژی مورد نیاز ورزشکار را در مسابقه تأمین نماید به عبارتی نوعی شبیه سازی انجام بگیرد ، یعنی انرژی مورد نیاز در هر راند توسط برنامه تمرینی طناب زنی تقویت میشود.

بوکسورها باید متمرکز و سریع باشند.بنابراین با قدرت طناب زدن، دوبار طناب را رد کردن و یک پا طناب زدن، باید جزو روتین تمرینی یک بوکسور باشد. طناب زدن سریع، طناب زنی با طناب سنگین، یا افزودن حوله یا وزنه به دور طناب می تواند برای تقویت آمادگی قلبی، عروقی و انجام حرکت‌های انفجاری مفید باشد.

یک قهرمان بوکس نیاز به حرکت‌های سریع پا دارد و این خیلی مهم است ، طناب زنی به پیشرفت و تقویت حرکت سریع پاها کمک می کند . اجرای برنامه طناب زنی موجب تقویت و پیشرفت حرکات پا در ورزش بوکس می شود.

طناب زدن موجب تقویت عضلات کف پا می شود که معمولاً بوکسورها برای بالا بردن تعادل خود به آن نیاز دارند. همچنین موجب تقویت، تغییر وضعیت ناگهانی بوکسور یا به اصطلاح جا خالی دادن در مسابقه می گردد.

بهترین طناب برای بوکس، موجب تقویت سرعت عکس العمل، هماهنگی، تعادل، ریتم و قدرت دست‌ها، پاها، کمر و ساعدها می شود.

بهترین طناب برای بوکس
بهترین طناب برای بوکس

تولیدی ها و فروشگاه های طناب ورزشی

تولیدی ها و فروشگاه های طناب ورزشی را در زیر مشاهده میکنید که با کلیک روی هر کدام به اطلاعات تماس دسترسی پیدا خواهید کرد.

منابع: elevateropelivestrong

امیدواریم از این مقاله درباره انواع طناب ورزشی نهایت استفاده را برده باشید.نظرات و پیشنهادات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر

  • ساغر
    10 خرداد 1402 در 18:10

    طناب برای بوکس چی پیشنهاد میدین

    • اشرفی (اسپرت مال)
      10 خرداد 1402 در 18:29

      طناب های سرعتی رو برای بوکس پیشنهاد میکنیم

  • علی
    19 آذر 1402 در 00:51

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم فرض کنین من یه طناب 300 سانتی میخوام منظور از 300 سانت دقیقا کدوم قسمت از طناب میشه از اول دسته طناب تا اول دست اونطرف طناب یا نه فقط خود طناب بدون در نظر گرفتن دسته ها کدومشه

افزودن دیدگاه