فواید چرخ شکم| چرخ شکم یا رولر شکم چیست و چه کاربردی دارد؟ {جامع1402}

  1. خانه
  2. »
  3. اسپرت مگ
  4. »
  5. فواید چرخ شکم| چرخ شکم یا رولر شکم چیست و چه کاربردی دارد؟ {جامع1402}
چرخ شکم یا رولر شکم چیست و فواید چرخ شکم

در این مقاله قصد داریم بگوییم چرخ شکم چیست و همچنین فواید چرخ شکم را برای شما نام ببریم. پس اگر شما هم دوست دارید اطلاعات جامعی درباره چرخ شکم بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

چرخ شکم قطعه ای از تجهیزات بدنسازی است که برای سفت کردن و تقویت عضلات شکم طراحی شده است. با طراحی ساده، اندازه جمع و جور و قیمت پایین، گزینه ای جذاب برای کسانی است که می خواهند عضلات شکم خود را در خانه بدون تجهیزات پیچیده، حجیم یا گران قیمت، تمرین دهند. درحالی که بیشتر کاربران موافق­ اند که تمرین شکم بسیار چالش برانگیز است.

اکثر مدل های چرخ شکم از نظر طراحی فوق العاده ساده هستند. آن ها از یک چرخ پلاستیکی سخت به قطر حدود هفت اینچ (17.78 سانتی متر) و عرض دو اینچ (5.08 سانتی متر) تشکیل شده اند. یک میله فولادی از مرکز چرخ می گذرد و تقریباً 5 اینچ از دو طرف چرخ بیرون زده و دسته هایی را تشکیل می دهد. برای راحتی کاربر، این دستگیره ها معمولاً با دستگیره های لاستیکی، پلاستیکی یا فومی پوشانده می شوند.

به دلیل سادگی طراحی، این دستگاه ورزشی به طور کلی بسیار مقرون به صرفه است. همچنین بسیار جمع و جور است و به راحتی می توان آن را دور از دید بین وسیله ها جا کرد. حتی می توان چرخ را در یک چمدان در هنگام مسافرت قرار داد.

بیشتر بخوانید: وزنه شنی چیست {جامع }

فواید چرخ شکم

اکنون که متوجه شدید چرخ شکم چیست، نوبت آن است که با فواید آن آشنا شوید:

همان طور که می دانید لوازم ورزشی همیشه در انجام تمرینات خاصی به ما کمک می کنند؛ به همین دلیل چرخ شکم را معرفی می کنیم. ایده ای بیش از حد ایده آل، زیرا همان طور که از نام آن پیداست، شکم، بازوها و حتی پشت را نیز تمرین می دهد و از فواید چرخ شکمی می توان به این موارد اشاره کرد.

این وسیله به ما کمک می کند تا قدرت را افزایش دهیم و بدن را تقویت کنیم. خوب به نظر می رسد، درست است؟ اما در بین همه مزیت ها این نیز صادق است که باید سعی کنیم از آن به درستی استفاده کنیم. در غیر این صورت می‌توانیم به بدن‌ بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم، آسیب برسانیم. بهتر است جوری استفاده کنیم تا بتوانیم از فواید چرخ شکم بهره ببریم.

مانند هر تمرین یا ورزشی که ارزشش را دارد، همیشه باید کم کم پیش برویم؛ زیرا تنها راهی است که می توانیم قدم های بزرگ برداریم. اگر تازه وارد هستید و هنوز نمی دانید چرخ شکم چیست، بهترین گزینه این است که حرکات کوتاهی انجام دهید و همیشه تکیه ­گاه خود را کنترل کنید. به تدریج فرکانس و شدت را افزایش دهید.

فواید چرخ شکم

انواع چرخ شکم

اکنون که متوجه شدید چرخ شکم چیست و با فواید آن نيز آشنا شدید، نوبت آن است که با انواع چرخ شکم آشنا شوید:

  • مدل تک چرخ

این مدل از چرخ شکم همان طور که از نامش قابل حدس است، از یک چرخ تشکیل شده است که پهن است و پایداری نسبتاً کمی دارد. با این مدل از چرخ نیز می توان انواع تمرین های مربوطه را انجام داد.

  • مدل دو چرخ

این مدل نیز همان طور که از اسمش پیداست، دو چرخ دارد و به گونه ای طراحی شده که قابلیت تبدیل شدن به تک چرخ را نیز دارد. مقاومت و پایداری در این مدل بیشتر است و فواید چرخ شکم در این مدل نیز همچنان پابرجاست و شما می توانید در انواع زاویه ها با این چرخ تمرین کنید.

  • مدل سه چرخ

از سه عدد چرخ تشکیل شده است تا به مبتدیان در انجام دادن راحت تمرین ها کمک کند. این مدل از چرخ شکم، دو چرخ در جلو و یک چرخ هم در عقب دارد. ورزشکاران مبتدی که به تازگی قصد دارند از چرخ شکم استفاده کنند، در ابتدا تعادل خوبی ندارند. اما این مدل با سه چرخ به آن ها کمک می کند تا بتوانند تعادل خود را در ابتدای کار حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: کفش ورزشی بوکس 

انواع چرخ شکم

چرخ شکم کدام عضلات را تمرین می دهد؟

با چرخ شکم می توانید کل عضلات تنه و در ناحیه شکم می توانید عضلات مستقیم شکم و همچنین عضلات فوقانی، تحتانی و مایل شکم را تمرین دهید.

به هر حال، شما همچنین از طریق حرکات دستگاه تمرین، لاتیسموس و همچنین عضلات شانه و عضلات سه سر خود را تمرین می دهید و با فشاری که چرخ شكم به ناحیه شکم وارد می کند، باعث چربی سوزی در این ناحیه نیز می شود. البته این موضوع بستگی به نحوه استفاده و تمرین کردن شما نیز دارد. شما می توانید با توجه به انواع فواید چرخ شکم و هدف خود، در مورد چگونگی تمرین با مربی خود صحبت کنید و از او مشاوره بگیرید.

مربى علاوه بر اينكه به شما تمرين مى دهد، بهتر است كه براى شما توضيح دهد چرخ شكم و همچنين كاربرد آن چيست.

چرخ های شکم بسیار مؤثر هستند که عمدتاً به دلیل تمرین با وزن خود بدن است. می توانید تمرینات را هم در حالت زانوزده و هم در حالت ایستاده انجام دهید. هنگام اجرا از حالت زانو زدن، وزن بالاتنه در طول حرکت به سمت جلو حرکت می کند. وقتی این کار را در حالت ایستاده انجام می دهید، کل وزن بدن شما کار می کند.

عضلات شکم و تنه باید کارهای زیادی را انجام دهند تا در این نقطه تثبیت شوند. با غلت زدن به سمت جلو، عضلات شما تحت کشش زیادی قرار می گیرند و درعین حال کشیده می شوند. این کار عضلانی که به آن عضله کار غیرعادی نیز می گویند، در ایجاد قدرت و توده عضلانی به صورت هدفمند بسیار مؤثر است.

آموزش با چرخ شکم آسان به نظر می رسد، اما متأسفانه این طور نیست. اگر مبتدی هستید، حتماً باید با زانو زدن شروع کنید. برای تمرین چیزی زیر زانوهای خود قرار دهید تا از آن ها محافظت شود. سپس، باسن خود را منقبض کنید و لگن خود را به سمت عقب متمایل کنید. پشت شما باید کمی خمیده و شکمتان باید سفت باشد. مورد دوم بسیار مهم است تا از پشت شما محافظت شود و در پشت توخالی نیفتید.

هنگامی که این موقعیت را پیدا کردید، می توانید به آرامی به سمت جلو بچرخید، اما فقط به اندازه ای که شکم و هسته شما هنوز منقبض باشد. سپس به آرامی به سمت بالا برگردید. اجرای تمیز در اینجا واقعاً بسیار مهم است تا بتوانید از فواید چرخ شکم بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: تولیدی کفش پیاده روی |عمده فروشی کفش پیاده روی

نحوه استفاده از چرخ شکمی

نحوه استفاده از چرخ شکمی

برای استفاده از چرخ شکمی و بهره مندی از فواید آن ابتدا روی زمین زانو بزنید. دسته های چرخ را بگیرید و آن را روی زمین درست جلوی زانوهای خود قرار دهید. به آرامی چرخ را به جلو بچرخانید تا زمانی که بازوهای شما تقریباً به طور کامل دراز شوند، مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. عضلات شکم باید در کل سفت باشد و قسمت پایین کمر نباید فرو رود. درحالی که ورزشکاران باید سه ست 10-15 تایی را تکرار کنند، بسیاری متوجه خواهند شد که در ابتدا فقط می توانند چند تکرار انجام دهند.

فرم مناسب و درست هنگام استفاده از چرخ شکم ضروری است؛ زیرا تکرارهای نادرست می تواند منجر به آسیب های شکم، شانه و کمر شود. بنابراین، ورزشکارها باید اطمینان حاصل کنند که در طول هر تکرار به انقباض عضلات شکم خود ادامه می دهند و از هل دادن یا کشیدن با بازو یا پشت خودداری کنند. ورزش باید احساس سوزش خفیفی در شکم و کمر شما ایجاد کند، اما درد نداشته باشد.

هر ورزشکاری که در حین استفاده از چرخ شکم درد شدیدی را تجربه می کند باید تمرین خود را متوقف کند؛ زیرا ممکن است به خود آسیب رسانده باشد. درنهایت، ورزشکاران باید مطمئن شوند که پس از هر تمرین، عضلات بالایی بدن را به طور کامل کشش می دهند.

بیشتر بخوانید: تولیدی لباس دفاع شخصی

مشخصات انواع چرخ شکم

  • انواع چرخ شکم

همان طور که پیش تر توضیح دادیم و دانستید كه چرخ شكم چيست، متوجه شديد كه چرخ شکم انواع مختلفی دارد و بهتر است که شما فواید مربوط به هر مدل را بدانید و با آن ها آشنا باشید.

  • اندازه و وزن چرخ شکم

توجه به اندازه و وزن چرخ شکم بسیار مهم است. از آنجایی که نحوه تمرین کردن با این وسیله به گونه ای است که وزن شخص روی وسیله تأثیر زیادی دارد، باید دقت کرد که وزن و اندازه مناسبی انتخاب شود. این وسیله کوچک یک ابزار بدنسازی است که از آن در باشگاه های ورزشی و خانه نیز استفاده می شود. با توجه به اینکه آیا نیاز است تا چرخ شکم را با خود به جایی حمل کنید یا خیر، انتخاب وزن و اندازه می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

  • جنس و طراحی دسته

نکته دیگری که در مشخصات چرخ شکم به چشم می خورد جنس و طراحی دسته آن است که در دو طرف چرخ قرار گرفته است. جنس دسته ها باید خوب و از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا بتواند فشار وارد شده را تحمل کند. همچنین از آنجایی که دسته ها با پوست دست تماس مستقیم دارند، جنس دسته باید به گونه ای باشد که باعث حساسیت پوست دست نشود.

همچنین مهم است که دسته ها به گونه ای طراحی شده باشند که پس از تمرین طولانی از سایش دست و یا حتی خود دسته جلوگیری شود. به صورت کلی علاوه بر خوب بودن جنس و طراحی دسته، روکش دسته باید نرم و لطیف باشد تا در هنگام تمرین دست شما را اذیت نکند.

  • قیمت چرخ شکم

همان طور که متوجه شدید چرخ شکم انواع مختلفی دارد و در طرح و جنس های مختلفی تولید و روانه بازار شده است. با توجه به این موضوع، قیمت انواع آن نیز متفاوت است. با این تفسیر، شما باید با توجه به فواید چرخ شکم موردنظر و هدف و خواسته ای که دارید، بهترین مدل را با در نظر گرفتن بودجه تان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: کفش کوهنوردی عمده 

مشخصات انواع چرخ شکم

چگونه از صدمات جلوگیری کنیم؟

در ابتدا متوجه شدید که چرخ شکم چیست و سپس با فواید و نحوه تمرین آن نیز آشنا شدید. اگر همچنان علاقه مند به کار کردن با این وسیله هستید، قبل از اینکه شروع کنید بهتر است با صدمات ناشی از این وسیله آشنا شوید و جلوی آن ها را بگیرید.

چرخ شکم یک ابزار تناسب اندام محبوب است که می تواند به شما در دستیابی به شکم متناسب، کمک کند. با این حال، این یکی از رایج ترین ماشین های ورزشی است که مورد سوء استفاده قرار می گیرد و اغلب منجر به آسیب می شود. برای جلوگیری از آسیب دیدگی، استفاده صحیح از چرخ شکم مهم است.

ابتدا قبل از استفاده از دستگاه، با مقداری هوا، گرم کنید. این به جلوگیری از کشیدگی و کشیدن عضلات کمک می کند. بعد، دستگاه را روی یک سطح صاف بگذارید و بدن خود را به گونه ای قرار دهید که با چرخ شکم هماهنگ شود.

به آرامی دستگاه را به جلو بچرخانید، پشت خود را صاف و شکم خود را درگیر نگه دارید. وقتی به امتداد کامل رسیدید، قبل از اینکه به موقعیت شروع برگردید، مکث کنید. به یاد داشته باشید که در طول تمرین، نفس بکشید و سعی نکنید خیلی سریع یا خیلی دور بچرخید.

بیشتر بخوانید: تولیدی کلاه بوکس |خرید عمده

فواید چرخ شکم

در اینجا چند نکته هست که به شما کمک می کند از آسیب های رایج چرخ شکمی جلوگیری کنید:

با دراز کشیدن روی یک تشک و چرخ شکمی در جلوی خود شروع کنید. دست‌های تان را روی دسته‌ها قرار دهید و به جلو بچرخانید تا بدنتان از سر تا پا صاف شود. سپس به حالت اولیه برگردید.

هنگام استفاده از چرخ، کمر خود را قوس نکنید و یا نفس خود را حبس نکنید؛ زیرا هر دو می توانند منجر به آسیب شوند. هنگام غلت زدن به سمت جلو، بازدم و در حین چرخش به عقب، دم را انجام دهید.

قبل از استفاده از آن حتماً گرم کنید. با یک آهسته دویدن یا دوچرخه سواری ساده 5-10 دقیقه ای این کار را انجام دهید.

در مرحله بعد، با پاهای خود در دو طرف چرخ شکم و دستانتان دسته ها را در حالت فشار قرار دهید.

از آنجا، چرخ را به جلو بچرخانید تا قسمت بالایی بدن شما از سر تا پا در یک خط مستقیم قرار گیرد، حرکت را برگردانید و تکرار کنید.

به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی، تمام تمرین های اصلی خود را در طول حرکت درگیر نگه دارید تا به ثبات هسته جامد برسید.

درنهایت، فراموش نکنید که بعد از تمرین کامل، بدن خود را خنک کنید و کشش دهید.

ما در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم چرخ شکم و فواید آن چیست. امیدواریم که به جواب تمام سؤالات خود رسیده باشید. ممنونیم که تا انتها ما را همراهى کردید.alphafit

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

آگهی های اخیر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه