در چه شرایطی میتوانم کالای خود را بازگردانم؟
تنها در صورتی که کالای رسیده شده به دست شما دارای ایرادات ظاهری است و یا با سفارش شما مغایرت دارد، میتوانید از ضمانت کالا تا 7 روز استفاده کنید.
روش صحیح بستهبندی کالای مرجوعی به چه صورت است؟
برای تسریع در رسیدگی و جلوگیری از آسیب مجدد، هنگام ارسال کالای مرجوعی موارد زیر را رعایت کنید:
- تا حد امکان از جعبه و بستهبندی اصلی کالا استفاده کنید.
- تمام اقلام همراه محصول (کارت گارانتی، دفترچه راهنما، لوازم جانبی، فاکتور و…) را داخل بسته قرار دهید.
- دور جعبه را با نایلون حبابدار یا کارتن مقاوم بپوشانید تا در حملونقل آسیب نبیند.
- روی بسته، نام و شماره تماس خود و همچنین کد سفارش یا کد مرجوعی اعلامشده را درج کنید.
فروشنده ممکن است دستورالعمل اختصاصی برای بستهبندی داشته باشد؛ بهتر است قبل از ارسال، با او هماهنگ کنید.
اگر کالایی که خریدم در حملونقل آسیب ببیند، چگونه از خدمات پس از فروش استفاده کنم؟
اگر هنگام تحویل متوجه آسیب ناشی از حملونقل شدید:
- در صورت امکان، همان لحظه با مأمور حمل و نقل صورتجلسه کنید یا از بسته و محصول آسیب دیده عکس و ویدئو تهیه کنید.
- بلافاصله با فروشندهای که از او خرید کردهاید تماس بگیرید و تصاویر را برای او ارسال کنید.
- بر اساس شرایط فروشنده و شرکت حملکننده، نحوه تعویض یا جبران خسارت به شما اعلام میشود.
در صورتی که به هر دلیل پاسخ مناسبی دریافت نکردید، میتوانید موضوع را از طریق پشتیبانی اسپرت مال گزارش کنید تا در حد امکان برای پیگیری موضوع بین شما و فروشنده همکاری شود.
در صورتی که من در شهرهای دارای ارسال سریع نباشم، چطور میتوانم کالای خود را برای مرجوعی ارسال کنم؟
اگر در شهر شما سرویس ارسال سریع یا پیک اختصاصی وجود نداشته باشد، معمولاً دو راه وجود دارد:
- ارسال کالا از طریق پست، تیپاکس، باربری یا شرکتهای حمل و نقل معتبر به آدرسی که فروشنده اعلام میکند.
- در برخی موارد، خود فروشنده روش و نماینده حمل و نقل ترجیحی خود را معرفی میکند.
قبل از هر اقدامی، حتماً با فروشنده هماهنگ کنید و در مورد روش ارسال، هزینه و آدرس دقیق تحویل، توافق کنید.
تا چند روز مهلت دارم محصول خریداریشده خود را مرجوع کنم؟
بسیاری از فروشندگان مهلت مشخصی (مثلاً ۳ تا ۷ روز پس از تحویل) برای درخواست مرجوعی تعریف میکنند. برای اطلاع دقیق:
- شرایط مرجوعی درج شده در صفحه فروشنده یا محصول را بخوانید.
- در صورت ابهام، قبل از خرید یا در همان روزهای اول پس از تحویل، با فروشنده تماس بگیرید.
اگر از خرید خود بعد از تحویل کالا منصرف شوم، میتوانم آن را برگردانم؟
خیر، امکان مرجوع کردن کالا به دلیل انصراف از خرید (بدون ایراد فنی یا مغایرت) وجود ندارد.
گارانتی کالاها شامل چه مواردی میشود و چطور میتوانم از آن استفاده کنم؟
اگر هر یک از کالاهایی که خریداری کرده اید دارای عیب و ایرادی میباشد تا هفت روز میتوانید آن را به فروشگاه مورد نظرتان مرجوع نمایید.
در صورتی که کالا مورد پسندم نباشد، میتوانم آن را مرجوع کنم؟
اگر کالا از نظر فیزیکی و فنی سالم است ولی صرفاً «مورد پسند» شما نیست، امکان مرجوعی به شرایط فروشنده بستگی ندارد.
۱۲. روند رسیدگی به درخواست مرجوعی کالا چگونه است؟
به طور معمول، مراحل زیر طی میشود:
- تماس شما با فروشنده و ثبت درخواست مرجوعی
- تأیید اولیه فروشنده و اعلام نحوه ارسال کالا.
- ارسال کالا توسط شما و تحویل آن به فروشنده.
- بررسی کالا توسط فروشنده (صحت ادعا، وضعیت فیزیکی، لوازم جانبی و…).
- تصمیمگیری در مورد تعویض کالا، تعمیر، ارسال کالای جایگزین یا استرداد وجه طبق شرایط اعلامشده.
در صورت طولانی شدن یا اختلاف، میتوانید موضوع را به پشتیبانی اسپرت مال گزارش کنید تا در حد امکان برای حل مسئله میان شما و فروشنده همکاری کند.
چطور درخواست خود را جهت بازگرداندن کالا به اسپرت مال یا فروشنده اطلاع دهم؟
- در خریدهای مستقیم از فروشنده: طبق اطلاعات تماس درج شده در اسپرت مال (تلفن، واتساپ، شبکههای اجتماعی) با خود فروشنده تماس بگیرید.
- در خریدهایی که از طریق سیستم سفارشدهی اسپرت مال انجام شده: از طریق حساب کاربری و بخش سفارشها یا از بخش «تماس با ما» در سایت اسپرت مال، درخواست مرجوعی خود را ثبت کنید و شماره سفارش را حتماً ذکر کنید..
اگر کالای تحویلشده مغایر با سایت باشد، میتوانم آن را برگردانم؟
بله. در صورت مغایرت مشخصات کالا با اطلاعات درج شده در اسپرت مال (مدل، رنگ، سایز، تعداد، برند و…) شما حق دارید درخواست مرجوعی ثبت کنید.
در این حالت:
- در اولین فرصت، با فروشنده تماس بگیرید و عکس یا ویدئو از مغایرت ارسال کنید.
- در صورت تأیید، معمولاً هزینه ارسال برگشتی بر عهده فروشنده است (طبق قوانین فروشنده و قوانین کشور).
در صورت عدم همکاری فروشنده، میتوانید موضوع را به اسپرت مال گزارش کنید.
اگر از تاریخ گارانتی کالایی که خریدهام مدتی گذشته باشد، گارانتی چگونه محاسبه میشود؟
مبدأ محاسبه گارانتی معمولاً یکی از این دو حالت است:
- تاریخ درج شده روی کارت گارانتی یا برچسب محصول
- تاریخ فاکتور خرید (بر اساس سیاست شرکت گارانتیکننده)
اگر مدت گارانتی به پایان رسیده باشد، شرکت گارانتی کننده معمولاً خدمات را به صورت غیررایگان و با دریافت هزینه تعمیر ارائه میکند. برای اطلاعات دقیق، با همان شرکت گارانتی تماس بگیرید.
اگر در هنگام تحویل سفارش متوجه شوم کالا آسیب دیده است، میتوانم آن را تحویل نگیرم؟
بله، بهترین کار همین است. اگر هنگام تحویل، بسته بندی یا خود کالا آسیبدیده به نظر میرسد:
- در صورت امکان، موضوع را با مأمور حملونقل مطرح کنید و از تحویل گرفتن خودداری کنید یا روی رسید قید کنید که بسته آسیب دیده تحویل شده است.
- سپس در اولین فرصت با فروشنده تماس بگیرید و وضعیت را توضیح دهید.
این کار، روند پیگیری و جبران خسارت را سادهتر میکند.